Les actus

La crotz occitana : pichòta istòria d’un grand simbòl

Signe de recampament, atribut politic e militari, la crotz occitana foguèt tanben un simbòl religiós. Istòria d’un simbòl grand.

la crotz occitana, lo simbòl d'un territòri
la crotz occitana, lo simbòl d’un territòri

Son origina remonta a un temps de memòria perduda ! Encara presenta, a l’ora d’ara, dins d’unas glèisas d’Orient, seriá apareguda en Occident abans l’an mil, segon los movements e los mescladisses de populacions. Mas coma s’espandiguèt puèi sus las tèrras de lenga occitana ? Doass ipotèsis màger se destacan.

Al sègle X, aquela crotz a dotze pometas ondra ja lo blason dels senhors de Venasca (una ciutat de la Vau Clusa actuala). Un sègle mai tard, foguèt transmesa als comtes de Tolosa, venguts marqueses de Provença per un jòc de maridatges. Seriá, dins aquel cas, d’eiretatge provençal. Òc mas… A la meteissa epòca, la « crotz raimondina » rejonh las armas dels comtes de Tolosa mercés a Raimond IV, cap -al sud-de la primièra crosada. La ciutat e lo seu comtat ne fan son emblèma a comptar del sègle XII. Pròva de sas rasigas tolosanas ? Al fial de las aliganças, acabèt per venir lo simbòl d’un territòri larg que cobrís l’airal linguistic occitan.

Entravat per l’annexion dels territòris occitans al reialme de França aprèp la crosada contra los catars, son usatge perdura dins qualquas familhas e ciutats. La revolucion l’enebís… mas demòra un estendard cultural e politic fòrt, arborat pels vinhairons revoltats de 1907. Bandejèt e bandeja encara dins de nombroses recampaments ciutadans. Son retorn institucional remonta, el, a las annadas 1970, periòd que la vei entrar dins l’identitat visuala de las regions Miegjorn-Pirenèus e Lengadòc-Rosselhon. Despuèi 2016, la crotz occitana fa partida del logò de la nòstra Region.

Tornatz trobar la revirada d’aqueste article en francés

L’origine de la croix occitane se perd dans la nuit des temps ! Présente aujourd’hui encore, dans certaines églises d’Orient, elle serait apparue en Occident avant l’an mil, au gré des brassages de populations. Mais comment s’est-elle ensuite propagée sur les terres de langue occitane ? Deux hypothèses majeures se dessinent.

Au Xe siècle, cette croix aux douze pommettes orne déjà le blason des seigneurs de Venasque
(une ville de l’actuel Vaucluse). Un siècle plus tard, la voilà transmise aux comtes de Toulouse, devenus marquis de Provence par le biais de mariages. Elle serait dans ce cas d’ascendance provençale. Oui mais… À la même époque, « la croix raimondine » rejoint les armoiries des comtes de Toulouse, après avoir été adoptée par Raymond IV, chef -au Sud- de la première croisade. La ville et son comté en font leur emblème à partir du XIIe siècle. Preuve de ses racines toulousaines ? Au fil des alliances, elle finit par devenir le symbole d’un large territoire couvrant plus ou moins les anciennes régions Midi-Pyrénées, Languedoc-Roussillon et PACA (une grande partie de l’aire linguistique de l’occitan).

Entravé par l’annexion des territoires occitans au royaume de France après la croisade contre
les Cathares, son usage perdure dans quelques familles et cités. La révolution l’interdit… mais elle reste un étendard culturel et politique fort, brandi par les vignerons révoltés de 1907. Elle a flotté et flotte encore dans de nombreux rassemblements citoyens. Son retour institutionnel remonte, lui, aux années 1970, période où elle entre dans l’identité visuelle des Régions Midi-Pyrénées et Languedoc-Roussillon. Depuis 2016, la croix occitane fait partie intégrante du logo de l’Occitanie.